mp3

Khamis, Disember 17, 2009

Free ads


http://www.advertisefreeforlife.com/FreeAds/11027

Yang Dimaksudkan Cinta Tuhan....

Yang Dimaksudkan Cinta Tuhan

Kita membaca tentang sepotong ayat, Allah berfirman, maksudnya begini: Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka, jika mereka iaitu umatmu benar-benar mencintai Allah, maka hendaklah mereka mengikuti dan mencontohi dirimu, Rasulullah.

Apa sebenarnya yang boleh difahami daripada ayat tersebut? Jika hamba Tuhan itu benar-benar cinta Tuhan, maka Allah minta buktikan kepada Rasulullah, kekasihNya. Allah minta kita berhubung dengan Rasulullah. Iaitu dengan mengikut sunnah Rasulullah. Sunnah itu ialah perjalanan hidup Rasulullah. Perjalanan hidup Rasulullah itu pula ada lahiriah, ada maknawiyah dan ada rohaniahnya. Kalau betul kita ikut jalan tersebut, maka memang benarlah terbukti yang kita sudah mencintai Tuhan.

Boleh juga dimaksudkan seperti ini. Hendak cinta Tuhan, kita tak mampu. Kita tak kenal Tuhan; zat, sifat dan perbuatanNya. Justeru, mencintai orang Tuhan seperti Rasulullah membawa kita sampai kepada Tuhan. Mencintai Rasulullah itu adalah jalan atau jambatan untuk kita cinta Tuhan. Rasulullah pernah menyebutnya seperti ini: Hendaklah kamu bersama Allah, dan kalaulah kamu tidak dapat bersamaNya, maka hendaklah kamu bersama dengan orang yang sudah dapat bersama Allah.

Apa yang dimaksudkan jalan lahiriah?

Rasulullah menegakkan jemaah. Di dalam jemaah itu, Rasulullah menegakkan sistem seperti sistem pendidikan, kebudayan dan ekonomi. Tertegaknya sistem-sistem tersebut berjaya mendisiplinkan ahli-ahli jemaah dalam membangunkan kehidupan. Ia juga menjadi wadah untuk ahli-ahli jemaah memberi manfaat dan khidmat kepada masyarakat sehingga masyarakat termasuk orang kafir berasa cukup selesa dan aman tenteram berada di bawah naungan sistem Islam.

Pernah Rasulullah ditanya oleh sahabat, apakah boleh kami mengikutmu? Rasulullah menjawab, apakah kamu sanggup susah? Menunjukkan kepada kita tidak mudah untuk menjadi pengikut Rasulullah. Kenalah sanggup miskin dan sanggup susah. Kenalah sanggup mengorbankan kepentingan diri untuk agama.

Apa yang dimaksudkan jalan maknawiyah?

Daripada Rasulullah itu keluar berbagai ilmu, Itulah ilmu Al-Quran dan Al-Hadis. Ilmu ini perlu dituntut kerana Tuhan, difahami dan dihayati bersungguh-sungguh. Buah fikiran Rasulullah itu jika diikuti menjadikan kita orang yang cerdik dan berstrategi. Ia mampu melahirkan pejuang yang aktif berjuang menegakkan dua pembangunan, rohani dan material.

Apa yang dimaksudkan jalan rohaniah?

Rasa hati Rasulullah itulah jalan rohaniahnya yang perlu diikuti. Rasa hati itu yang utamanya adalah cinta dan takut kepada Tuhan. Selain itu ialah seperti sabar, redha, sangat berlapang dada, menerima keuzuran orang, berkasih sayang, tawadhuk, tawakkal dan pemaaf.

Bila bersatu 3 jalan ini, maka otomatik kita sudah terhubung dengan Rasulullah. Inilah “turning point” bagi kita untuk terhubung dengan Allah. Tanpanya, agak sukar kita terhubung dengan Allah. Itu sebab dalam ayat Al-Quran tadi, Allah seakan memberi “offer’ kepada hambaNya kalau benar kamu mencintai Aku, maka kamu hendaklah mencintai kekasihKu yakni Rasulullah. Mencintai Rasulullah pula tidak boleh sekadar dengan lafaz cinta sahaja. Ia kena dibuktikan. Ia kena diterjemahkan dalam amalan dengan mengikut jalan yang sudah ditempuh baginda Rasulullah. iaitu seperti yang diterangkan, jalan lahiriah, maknawiyah dan rohanian.

Old Malacca

Padi Planting
A Mosque
Kampung Serkam
Bukit John
A Famosa

Gunung Chintawangsa pusat pemerintahan.

Sambungan lepas...


Cik Siti Wan Kembang dikawal sejumlah hulubalang wanita yang gagah dan setia HASIL kajian penyelidik Muzium Negara, N A Halim, mendapati Cik Siti Wan Kembang dikatakan memindahkan pemerintahannya dari Pulau Sabar ke sebuah tempat jauh di pedalaman iaitu Gunung Chintawangsa, terletak di tenggara Kuala Krai, Kelantan.
Pulau Sabar mengikut sesetengah ahli sejarah, dipercayai sebagai pusat pemerintah Sultan Kelantan pertama iaitu Maharaja K'Umar atau disebut Raja K'Umar, sekitar 1411.

Pulau itu dikatakan terletak di tengah-tengah Sungai Kelantan berhampiran Kampung Laut dan kini sudah tenggelam.

Pemindahan pusat pemerintahan Cik Siti Wan Kembang dari Pulau Sabar ke Gunung Chintawangsa dianggap ganjil kerana kebiasaannya raja zaman dulu memilih lokasi berhampiran sungai bagi memudahkan pengangkutan dan perhubungan.

Namun, raja perempuan itu menganggap Gunung Chintawangsa lebih selamat dan tenteram daripada sebarang gangguan luar terutama kerajaan Siam yang dianggap kuasa besar ketika itu.

Satu perkara yang sukar dikesan sepanjang pemerintahan Cik Siti Wan Kembang ialah untuk mengenal pasti kedudukan sebenar beliau bersemayam kerana dikatakan ada dua gunung di Kelantan dengan nama Gunung Ayam.

Kedua-dua gunung itu ialah di Gua Musang dan dekat dengan sempadan Terengganu. Tempat berkenaan sukar dilakukan penyelidikan kerana terletak jauh di pedalaman.

Walaupun Cik Siti Wan Kembang dikatakan bersemayam jauh di Hulu Kelantan, namun ada sebuah makam di perkuburan Banggol dekat Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB), Kota Bharu, dikatakan makamnya.

Makam berkenaan dikatakan cantik, dibina menggunakan batu pejal serta berukir, disebut orang di situ sebagai makam Cik Siti.

Tinjauan Berita Minggu mendapati makam itu sudah dipagar tetapi keadaannya tidak terurus terutama dari segi kebersihan. Banyak sampah sarap di sekitarnya bagaikan tidak ada penjaga.

Kesahihan itu adalah makam Cik Siti Wan Kembang, belum dapat ditentukan memandangkan banyak kajian perlu dilakukan mengenainya.

Seorang bekas penggali kubur di makam itu, Pak Dir Abdullah, berkata pada zaman dulu, Kampung Telaga Gajah, tempat terletaknya makam itu, dikelilingi hutan.

Beliau yang berusia lebih 100 tahun itu berkata, ketika itu, orang kampung di sekitar makam berkenaan bekerja menangkap ikan dan pada masa lapang pergi mencari rotan di hutan berkenaan.

"Ketika mencari rotan, mereka terhidu bau yang harum dan menemui makam yang diatasnya tertulis nama Cik Siti Wan Kembang. Lalu tempat itu dibersihkan untuk dijadikan tanah perkuburan.

Namun pihak Perbadanan Muzium Negeri Kelantan menafikan kubur berkenaan adalah makam Cik Siti Wan kembang.

Penolong Kuratornya, Abustarim Yaacob, berkata kajian muzium negeri mendapati tidak ada asas makam itu adalah pusara Cik Siti Wan Kembang.

Katanya, mengikut sejarah, hayat Cik Siti Wan Kembang tidak diketahui penghujungnya dan dengan itu tidak tahu di mana kedudukan sebenarnya kubur beliau.

"Apa yang ada di makam dekat Banggol itu adalah makam orang lain yang mempunyai nama seperti Cik Siti Wan Kembang dan beliau dikatakan adalah seorang gundik raja," katanya.

Sebagai pemerintah yang disayangi rakyat, Cik Siti Wan Kembang membina sebuah kota dikenali dengan Kota Jelasin, menggunakan kayu tebal yang diukir tukang ukir terkenal zaman itu.

Kota yang dibuka pada 1563 dengan kubu pertahanan dibina berhampirannya manakala parit yang dalam digali dengan timbunan tanah tinggi dibuat sebagai benteng pertahanan.

Mengikut sejarah, kota ini pernah diserang Raja Siam yang iri hati terhadapnya kemajuannya hingga menyebabkan kemusnahannya.

Cik Siti Wan Kembang dikatakan seorang pemerintah yang gagah. Walaupun seorang perempuan, beliau berjaya mengekalkan pemerintahannya sebagai pemimpin negeri Tanah Serendah Sekebun Bunga.

Kegagahan pemerintahannya dapat diketahui melalui jumlah hulubalang yang keseluruhannya wanita dan mereka sentiasa berada di sisinya di mana saja beliau berada.

"Kegagahan pahlawan ketika itu dilihat kepada jumlah hulubalangnya dan ini ketara kepada Cik Siti Wan Kembang yang mana mempunyai hulubalang wanita yang setia kepadanya," kata Abustarim.

Bagi mendapatkan gambar atau wajah Cik Siti Wan Kembang, penulis, jurugambar dan pegawai Perbadanan Muzium Negeri Kelantan terpaksa membuka semula mural bekas pemerintah Kelantan itu yang dibaluti kain putih.

Abustarim berkata, mural berkenaan sudah dua atau tiga tahun ditutup dengan kain itu setelah tidak ada acara berkaitan dengan sejarah pemerintahan negeri ini.

"Memandangkan mural berkenaan terletak di dewan pameran sementara, ia adalah tidak sesuai untuk dipamerkan pada masa pameran tertentu.

"Mural berkenaan hanya sesuai untuk dipamerkan pada pameran berkaitan dengan sejarah pemerintahan negeri ini saja. Sebab itu kita tutup dengan kain itu.

"Satu lagi sebab ialah untuk memastikan supaya mural berkenaan sentiasa berada dalam keadaan bersih memandangkan ia begitu bernilai kepada pihak muzium," katanya.


Pakaian tradisi dipamer di PBB

Perbadanan Muzium Negeri Kelantan akan membawa Cik Siti Wan Kembang ke New York, Amerika Syarikat (AS) dalam usaha memperkenalkan pakaian tradisional Kelantan ke peringkat antarabangsa.

Penolong Kurator, Abustarim Yaacob, berkata Cik Siti Wan Kembang akan diperkenalkan menerusi pakaiannya termasuk pelbagai aksesori lain seperti keris, gelang dan pemeleh.

Katanya, pakaian ini akan dipertontonkan bersama tekstil Kelantan lain seperti batik dan songket kepada rakyat AS di bangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) bermula esok hingga 4 Mei ini.

"Pameran bertemakan Tekstil Malaysia - Kelantan akan memaparkan pakaian tradisional termasuk yang dipakai Cik Siti Wan Kembang dan tekstil lain yang dihasilkan dari Kelantan," katanya.

Pameran ini diadakan bersempena Pesta Makanan Kelantan yang dijangka dilancarkan Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra dan Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Pameran akan menumpukan kepada produk tekstil yang dihasilkan di Kelantan membabitkan sejarah pemakaian ketika di zaman pemerintahan silam sehingga kini.

Selain itu, turut ditonjolkan ialah kaedah penghasilan produk berkenaan serta kegunaan pada masa ini terutama kemajuannya yang bersesuaian dengan perubahan zaman.

Cik Wan Kembang


*Nama asal Cik Wan Kembang
*Kematian ayah sejak usia empat tahun
*Raja Kelantan ke enam dari keturunan Sultan Iskandar Shah
*Menjadi raja dalam usia 30 tahun pada 1610
*Pusat pemerintahan, Gunung Chinta Wangsa dan Kota Tegayong
*Tidak berkahwin dan menjadikan Puteri Saadong sebagai anak angkatnya
*Binatang kesayangan adalah kijang dan menjadikan binatang itu sebagai lambang negeri
*Memerintah Kelantan selama 67 tahun

"CIk Wan Kembang" namanya, BUKAN Cik "Siti" Wan Kembang
Oleh Khairul Anuar Abdul Samad


Wanita pertama perintah sebuah negeri selama 67 tahun bermula 1610 tidak pernah berkahwin

RAMAI pasti terpinga-pinga atau menggelengkan kepala jika ditanya siapakah Cik Wan Kembang.


Namun bila disebut Cik Siti Wan Kembang, orang pasti mengaitkan nama wanita itu dengan Kelantan hingga menjadi antara nama timangan negeri berkenaan yang turut bergelar Serambi Makkah.

Berdasarkan catatan sejarah, nama sebenar raja keenam memerintah Kelantan dari keturunan Iskandar Shah itu ialah Cik Wan Kembang, yang diberikan ayahandanya, Sultan Ahmad.

Berdasarkan buku ringkasan cerita Kelantan, karangan Datuk Perdana Menteri Paduka Raja, gelaran "Siti" diberikan seorang pedagang Arab yang membahasakan Cik Wan Kembang dengan "Siti".

Ketika mengadap dan berbual dengan Cik Wan Kembang, orang Arab itu membahasakan beliau dengan "Siti" dan panggilan "Siti" itu didengar beberapa orang yang berada di balai mengadap.

Lalu seorang daripada kumpulan itu bertanya apakah erti "Siti" sebelum dijawab pedagang Arab, yang Siti adalah gelaran bagi seorang perempuan yang menjadi tuan atau ketua orang ramai.

Terdapat juga sumber sejarah menyatakan beliau turut digelar panggilan Paduka Cik Siti.

Buku sejarah Kelantan karangan Arifin Abdul Rashid, terbitan Pustaka Al-Ahliah (1962), Siti bererti tuan (perempuan) yang layak digelarkan kepada perempuan yang mula-mula menjadi pemerintah sesebuah negeri.

Dalam usia empat tahun, Cik Siti Wan Kembang kehilangan kasih sayang ayah yang mangkat menyebabkan pucuk pemerintahan Kelantan diambil alih Raja Husin.

Sejarah pemerintahan Cik Siti Wan Kembang di Kelantan bermula pada 1610. Berdasarkan sumber sejarah tempatan, dalam usia 30 tahun, beliau dilantik sebagai pemerintah Kelantan menggantikan Sultan Hussin.

Beliau bersemayam di Gunung Dang Besar, Hulu Kelantan yang kemudiannya ditukar nama sebagai Gunung Chintawangsa, terletak kira-kira 40 kilometer di tenggara Kuala Krai. Nama gunung itu kekal hingga kini.

Sepanjang pemerintahannya, ramai pedagang dari luar terutama Arab dan China datang berdagang di negerinya membuatkan nama Cik Siti Wan Kembang terkenal.


Walaupun seorang wanita, sebagai pemerintah, Cik Siti Wan Kembang bijak mengatur langkah memastikan negeri di bawah penguasaannya sentiasa berada dalam keadaan selamat.

Kerana bimbangkan pemerintahan di Gunung Chintawangsa akan diserang, beliau merancang pembinaan sebuah kota pentadbiran baru supaya tidak hanya bergantung kepada satu pusat pemerintahan saja.

Beliau membuat keputusan meninggalkan Gunung Chintawangsa. Dalam pencarian kawasan baru itu, beliau sampai ke hutan yang dipenuhi pokok tegayong. Di situ, beliau membuka Kota Tegayong.

Di kota pentadbiran baru itu, beliau membina sebuah taman bunga sebagai tempat bermain dan bersuka ria yang dinamakan dengan Taman Serendah Sekebun Bunga Cerang Tegayong, yang kini terletak di Kampung Kedai Piah, Pangkal Kalong, Ketereh.

Apabila nama Cik Siti Wan Kembang mula terkenal, rakyatnya yang mendiami Gunung Ayam (berhampiran Sungai Nenggiri, kini Hulu Kelantan), membawa pelbagai persembahan untuk beliau.

Antara persembahan itu ialah seekor anak kijang cantik yang amat dikasihinya. Kerana terlalu sayangkan kijang itu, Cik Siti Wan Kembang menerapkan lambang kijang pada wang emas negeri selain diabadikan pada sebahagian lambang kebesaran Kelantan yang kekal hingga kini.


Di sebalik kecantikannya, Cik Siti Wan Kembang tidak bersuami walaupun ramai raja dan anak raja datang meminangnya. Ramai ditolak Cik Siti Wan Kembang dengan alasan tidak terlintas dihatinya untuk bersuami.

Lama kelamaan, keadaan itu membuatkan Cik Siti Wan Kembang berasa kesunyian hidup sendirian. Apabila melihat Puteri Saadong, (Puteri Raja Loyor) ketika mengadap Raja Loyor di Jembal, timbul hasrat mengambil puteri itu sebagai anak angkatnya.

Rundingan di antara Raja Loyor dan permaisurinya berakhir dengan kerelaan mereka menyerahkan Puteri Saadong untuk dijaga Cik Siti Wan Kembang.

Puteri Saadong adalah seorang gadis ayu serta cantik dan digelar penduduk Gunung Chintawangsa sebagai Puteri Wijaya Mala. Perihal kecantikan Puteri Saadong itu sampai kepada pengetahuan maharaja Siam yang menghantar utusan meminangnya tetapi ditolak Cik Siti Wan Kembang.

Menyedari Raja Siam akan menimbulkan masalah berikutan penolakan lamaran itu, Cik Siti Wan Kembang mengahwinkan Puteri Saadong dengan Raja Abdullah (sepupunya) dari Jembal sebelum dimahkotakan di Kota Tegayong dan kemudian berpindah ke Kota Jelasin di Kota Mahligai.

Sejarah Cik Siti Wan Kembang berakhir apabila beliau melantik Raja Abdullah dan Puteri Saadong sebagai pemerintah Kelantan.

Selepas pelantikan itu, Cik Siti Wan Kembang kembali semula ke Gunong Chintawangsa, kota pemerintahan awalnya dan selepas itu kisahnya tidak diketahui lagi.

Cik Siti Wan Kembang memerintah Kelantan selama 67 tahun, antara 1610 dan 1677 dengan dua pusat pemerintahan iaitu Kota Tegayong dan Gunung Chintawangsa.

Rabu, Disember 02, 2009

Antara hutang RM57 dan SBP

SAYA amat terharu dengan nasib yang menimpa Nur Izzati Azahar, dari Sekolah Convent Tarcisian, Ipoh yang mendapat 5A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) baru-baru ini.

Hanya kerana dia anak pemandu lori dan ibunya pula pekerja kilang, dia gagal mendapatkan slip UPSR kerana masih berhutang kepada sekolah sebanyak RM57.

Dalam keadaan begini sepatutnya Guru Besar mengenepikan sebentar keegoan kerana hendak mempertahankan prosedur pejabat tetapi pada masa yang sama telah melukakan hati seorang murid yang berjaya menyumbang peratusan kejayaan Sekolah Convent Tarcisian.

Saya juga amat bersetuju dengan pandangan Hafiz Seremban dan Pelajar Tingkatan Lima, Shah Alam, berkaitan kemasukan ke Sekolah Berasrama Penuh (SPB) yang sekarang ini didominasi oleh golongan berada.

Pada pandangan saya sepatutnya Pengarah Pelajaran Negeri Perak janganlah cepat sangat membuat kenyataan bahawa perkara berhutang yuran dengan pihak sekolah adalah perkara biasa dan seolah-olah beliau bersetuju dengan tindakan sekolah untuk tidak memberikan slip keputusan.

Saya pernah menguruskan permohonan anak saudara saya tiga tahun lalu dan memang dia berkelayakan kerana mendapat 5A beserta dengan kegiatan kokurikulum. Oleh kerana dia tidak ada pengaruh politik atau saudara mara di Kementerian Pelajaran, maka permohonannya gagal. Akhirnya setelah puas merayu dapatlah anak saudara saya itu ke SBP bagi pengambilan ke tiga atau empat setelah ada calon yang menolak.

Saya amat terkejut apabila satu hari saya membantu adik saya untuk mengambil anaknya di sebuah SBP di Negeri Sembilan, saya melihat berbaris kereta BMW, Mercedes, Naza, Honda, Camary dan Berabus pun ada. Mana silapnya Kementerian Pelajaran? Saya difahamkan oleh kawan-kawan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) pun sama juga keadaannya. Jadi dimana kah keadilan ini?

Silalah buat perubahan dan berilah keadilan pada pelajar miskin seperti Nur Izzati. Belalah nasib mereka. Saya juga datang daripada keluarga miskin anak penoreh getah.

Saya telah terpilih ke MRSM Pengkalan Chepa, Kelantan, kira-kira 37 tahun dulu (kumpulan pertama) dan berpeluang melanjutkan pelajaran ke United Kingdom. Ia telah merubah nasib saya daripada miskin kepada kehidupan sekarang ini. Terima kasih Mara.

Saya berharap pertimbangkan Nur Izzati ke mana-mana SPB demi masa depannya.